Wednesday 11 June 2014

Positive Thought Vs. Negative Thought

It's been quite sometime since my last post. Too occupied and finally manage to write something today.

Positive thought versus negative thought. The greater power of negative thought over the positive ones is always found everywhere, in life events, close relationship, interpersonal interactions and even during learning processes. Everyone admits it is very unhealthy and definitely against the rule of Islam but I'm not wrong to say this is very common among muslims.

Buruk sangka adalah seperti makanan seharian. Kita suka membuat andaian bagi pihak orang lain sedangkan belum pasti kesahihannya. Penyakit hati yang sangat buruk dan terus menerus jika dibiarkan, dari situlah timbul hasad, dengki, memandang serong dan berbagai lagi. punca utama memutuskan silaturrahim dan perpecahan. Complaining and keeps complaining for almost everything.


Rasulullah s.a.w. bersabda..

“Berhati-hatilah kalian dari tindakan berprasangka buruk, kerana prasangka buruk adalah sedusta-dusta ucapan. Janganlah kalian saling mencari keburukan orang lain, saling inti-mengintip, saling mendengki, saling membelakangi, dan saling membenci. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara” (Riwayat  Al-Bukhari no. 6064 dan Muslim no. 2563 )

Apapun saya juga mengingatkan diri sendiri supaya cuba sebaik mungkin berbaik sangka selalu. Memang sukar untuk dilakukan.. Didik hati dan mulut supaya tidak cepat melatah dan menghakimi orang lain. " Duit banyak, business bagus tapi hutang tak nak bayar". Selalunya duit  menjadikan manusia berburuk sangka. Tanpa kita tahu apa yang diusahakan dan apa masalah yang dihadapi, kita terus menjatuhkan hukum. Lebih teruk lagi bila kita sendiri menjauhkan diri dan memutuskan silaturrahim di atas andaian buruk sangka tersebut. Kekadang anak2 juga kena tempiasnya. "Lama tak datang rumah, ke memang dah tak nak datang langsung"?  Belum sempat dijawab sudah dihakimi sendiri. Buruk sangka lagi, kasihan pulak dengan ank2 tidak diberi kesempatan langsung untuk menerangkan sendiri.
Minta petunjuk dan hidayah dariNya. I am writing thru real life experience, to share and hope to learn from mistakes. 

“Jangan sesekali kita membenci orang. Jangan sesekali kita memikirkan yang jahat tentang orang.  Fizikal kita akan lemah bila hati dan akal kita lemah dan negatif. Yang negatif akan terus akan jadi negatif jika kita terus negatif tentang mereka. Maka teruskanlah berfikiran positif. Akal akan mempengaruhi hati. Hati akan mempengaruhi perbuatan. Lantas perbuatan akan membuahkan hasil. Maka, jika negatif yang difikirkan maka negatiflah hasilnya. Jika positif yang difikirkan, maka positiflah hasilnya.”
 (Prof. Muhaya)


JUDGING A PERSON DOES NOT DEFINE WHO THEY ARE.....IT DEFINES WHO YOU ARE.

Wallahualam......

Selamat Berpuasa, semoga hari esok lebih baik dari hari ini...

No comments:

Post a Comment