Friday 28 March 2014

Recite and Understand


The incident of MAS is all about fate and as muslims, "redha dengan ketentuanNya".
I must admit that i am more fortunate in the experience of the sudden demise. When it happened it was fated and definite with no assumptions and uncertainties unlike the family members  of MH 370. I could feel how hurt and painful it was when informed about the tragedy for the very first time.  Sad,  shocked, terrified,  scared and definitely feeling insecure.

Di dalam situasi yang sukar untuk diceritakan,  kekadang kita terlupa rupa2 nya berkongsi perasaan takut kepada orang lain boleh mengundang salah faham dan seterusnya  membuka ruang untuk di hakimi tanpa usul periksa secara berterusan. Mungkin ada yang menganggap tidak bersyukur atas nikmatNya berbanding dengan orang yang lebih malang, pentingkan diri sendiri, dan ambil sikap senang lenang dengan apa yang ditinggalkan sedangkan orang lain bertunkus lumus bekerja. Pada hakikatnya semuanya tidak tepat.  Bila keadaan sebenar diketahui,  barulah disedari semuanya andaian semata2. Tidak ada siapa yang salah kerana memang lumrah manusia untuk sering membanding dan tidak berpuas hati. Semua yang terjadi tidak  dirancang dan sebaiknya dijadikan tauladan bukan dendam yang memakan diri sendiri termasuk diri saya.

Kesimpulanya,  saya banyak belajar dari kesilapan.  Bila berlaku musibah,  jangan lepaskan rasa takut kepada sesama manusia walaupun kita terlalu mempercayainya tetapi hanya kepada Allah.  Tetapi,  tidak dinafikan di dalm keadaan "confused" kita akan terlalu percaya kepada manusia sedangkan Dialah tempat untuk meluahkn segalanya. Mohon,  cakap dan berbuallah denganNya,  in shaa Allah kita tidak nengundang syak wasangka seperti sesama manusia.  Itu silap saya dan akibatnya terlalu banyak andaian dibuat dari perkongsian cerita. Apapun,  ia mengajar supaya lebih berhati2 dan amat penting untuk membuat penjelasan dari membiarkan orang lain membuat andaian.  Apa yang berlaku perlu diperjelaskan dengan terang, dan sempurna,  selebihnya hanya berserah kepada Allah.

After the demise of arwah Hanif,  even until today,  I am always advised to accept and " redha". In shaa Allah ada rezki anak2 tu". In a way I feel thankful and makes me stronger. IT is very cliche esp. amongst Malaysians  to relate what is commonly described as "Ayat Seribu Dinar" with wealth.

 "Baca,  ayat ni selalu in, shaa Allah rezeki anak2 takkan putus. Hakikatnya apa yang penting bukan sekadar membaca dan menggantung di dinding sahaja tanpa memahami maksud,  tetapi maksud ayat yang sebenarnya menjadikan kita lebih yakin kepadaNya. Ayat ini lebih luas maksudnya dari sekadar mencari kekayaan. Maksudnya begitu syahdu dan sangat bermakna.  Begitu jugalah dengan ayat2 lain.



Kepada setiap insan-insan yang ditimpa musibah dan juga kepada diri ini kekuatan redha amatlah penting. Percayalah,  walaupun hampir 2 tahun diuji, saya akui saya tidak sempurna. Masih memerlukan masa di dalam mencari keredhaanNya. 

No comments:

Post a Comment